Τρίτη, 3 Ιουνίου 2008

Οι Νοτες στην Κιθαρα

Επειδη σημερα οι περισσοτεροι που ασχολουνται με την κιθαρα δεν ξερουν τις νοτες, αλλα παιζουν με ταμπλατουρες, αποφασισα να γραψω ενα μικρο οδηγο με τα βασικα γιατι πιστευω οτι δεν ειναι σωστο να μην ξερει καποιος ποιες νοτες παιζει.

Το κλειδι του Σολ

Πρωτ' απ' ολα η κιθαρα παιζει μονο με το κλειδι του Σολ, το οποιο φαινεται στην αριστερη εικονα. Το κλειδι του Σολ ξεκιναει απο την 2η γραμμη του πενταγραμμου (οπου βρισκεται η νοτα Σολ).



Οι νοτες ακολουθουν μια "σκαλα" με 8 σκαλια αρχιζοντας απο το Ντο και τελιωνοντας παλι στο Ντο. Η σειρα ειναι Ντο-Ρε-Μι-Φα-Σολ-Λα-Σι-Ντο. Η σειρα αυτη επαναλαμβανεται ανεβαινοντας τονους. Καποιος που ασχολειται με τη μουσικη πρεπει να ξερει αυτη τη σειρα και αναποδα δηλαδη Ντο-Σι-Λα-Σολ-Φα-Μι-Ρε-Ντο. Οι νοτες που εχουν την ιδια ονομασια αλλα απεχουν εναν τονο λεμε οτι απεχουν μια "οκταβα" (π.χ. Ντο-Ντο, Μι-Μι, κλπ)

Οι νοτες στις ανοιχτες χορδες της κιθαρας.

Στο συνηθισμενο κουρδισμα της κιθαρας οι νοτες στις ανοιχτες χορδες (αρχιζοντας απο την ψιλοτερη χορδη) ειναι:
Μι - Σι - Σολ - Ρε - Λα - Μι
Η πρωτη Μι με την τελευταια απεχουν 2 οκταβες (υπαρχει ακομα μια Μι νοτα στο ενδιαμεσο).

Οι φυσικες νοτες στις πατημενες χορδες της κιθαρας.

Φυσικες νοτες εννοω τις νοτες χωρις αλλοιωσεις (διεση, υφεση). Η χαμηλοτερη νοτα που μπορει να παιχτει στην κιθαρα με το συνηθισμενο κουρδισμα ειναι η Μι οπως φαινεται στην παραπανω εικονα. Η ψηλοτερη νοτα που μπορει να παιχτει εξαρταται απο το ειδος της κιθαρας.
Τις χορδες τις ονομαζουμε 1η-2η-3η-4η-5η-6η ξεκινωντας απο την πιο ψιλη προς την πιο χαμηλη.
Στην 6η χορδη οταν πατησουμε στο 1ο ταστο εχουμε την νοτα Φα, ενω οταν πατησουμε στο 3ο ταστο εχουμε τη νοτα Σολ.
Στην 5η χορδη οταν πατησουμε στο 2ο ταστο εχουμε τη νοτα Σι, ενω οταν πατησουμε στο 3ο ταστο εχουμε τη νοτα Ντο.
Στην 4η χορδη οταν πατησουμε στο 2ο ταστο εχουμε την νοτα Μι, ενω οταν πατησουμε στο 3ο ταστο εχουμε τη νοτα Φα.
Στην 3η χορδη οταν πατησουμε στο 2ο ταστο εχουμε την νοτα Λα.
Στην 2η χορδη οταν πατησουμε στο 1ο ταστο εχουμε την νοτα Ντο, ενω οταν πατησουμε στο 3ο ταστο εχουμε τη νοτα Ρε.
Στην 1η χορδη οταν πατησουμε στο 1ο ταστο εχουμε την νοτα Φα, ενω οταν πατησουμε στο 3ο ταστο εχουμε τη νοτα Σολ.










Τονοι και ημιτονια.

Τονο ονομαζουμε την αποσταση 2 ταστων ενω ημιτονιο την αποσταση ενος ταστου.
Για παραδειγμα το 1ο ταστο εχει αποσταση ενος τονου απο το 3ο και ενος ημιτονιου απο το 2ο.
Οι περισσοτερες νοτες αμα τις παρουμε με τη σειρα απεχουν μεταξυ τους ενα τονο (Ντο-Ρε,Ρε-Μι,Φα-Σολ,Σολ-Λα) γι' αυτο απεχουν μεταξυ τους 2 ταστα. Ωστοσο οι αποστασεις Μι-Φα και Σι-Ντο απεχουν μεταξυ τους ενα ημιτονιο γι' αυτο απεχουν μονο 1 ταστο.

Σημεια αλλοιωσης.

Τα σημεια αλλοιωσης στη μουσικη ειναι η διεση(#)και η υφεση (b). Σημειωνονται αριστερα απο την νοτα. Η διεση ανεβαζει την νοτα ενα ημιτονιο ενω η υφεση κατεβαζει την νοτα ενα ημιτονιο. Δηλαδη οταν μια νοτα εχει διεση παιζεται ενα ταστο δεξιοτερα, ενω οταν εχει υφεση παιζεται ενα ταστο αριστερα. Οταν υπαρχει υφεση σε μια ανοιχτη χορδη παιζεται στο 4ο ταστο της αμεσως προηγουμενης χορδης με εξαιρεση την Σι υφεση (δηλαδη την υφεση της 2ης ανοιχτης χορδης) που παιζεται στο 3ο ταστο της προηγουμενης χορδης. Υφεση στην ανοιχτη 6η χορδη της κιθαρας (Μι) δεν μπορει να παιχτει εκτος αν ξεκουρδισουμε τη χορδη.
Οταν σε μια νοτα υπαρχει διεση ή υφεση ισχυει για ολες τις νοτες του ιδιου τονου που βρισκονται στο ιδιο μετρο, εκτος αν υπαρχει αναιρεση δηλαδη ενα σημαδι που αναιρει οποιαδηποτε αλλοιωση και επαναφερει τη νοτα στη φυσικη της θεση. Τα σημεια αλλοιωσης αναιρουνται αυτοματα με την αλλαγη μετρου και πρεπει να σημειωθει καινουργιο σημειο αλλοιωσης. Υπαρχουν Οπλισμοι με διεσεις ή υφεσεις οι οποιοι ισχυουν σε ολο το τραγουδι αλλα δεν θα τους αναλυσω σε αυτο το αρθρο.
Στην κιθαρα και σε αλλα εγχορδα οργανα με ταστα η διεση μιας νοτας ταυτιζεται με την υφεση της αμεσως επομενης νοτας. Για παραδειγμα η Φα παιζεται στο 1ο ταστο της πρωτης χορδης και η Φα# ενα ταστο δεξια δηλαδη στο 2ο ταστο της 1ης χορδης. Η Σολ παιζεται στο 3ο ταστο της 1ης χορδης και η Σολb ενα ταστο αριστερα δηλαδη στο 2ο ταστο της πρωτης χορδης. Παρατηρουμε οτι η Φα# και Σολb ταυτιζονται. Ακομη οι Σι# και Ντο, Μι# και Φα, Σι και Ντοb, Μι και Φαb ταυτιζονται.

Η σειρα των νοτων με τα σημεια αλλοιωσης ειναι η εξης:
Ντο-Ντο#-Ρε-Ρε#-Μι-Φα-Φα#-Σολ-Σολ#-Λα-Λα#-Σι-Ντο κλπ...
Η αλλιως
Ντο-Ρεb-Ρε-Μιb-Μι-Φα-Σολb-Σολ-Λαb-Λα-Σιb-Σι-Ντο κλπ...





Γνωριζοντας τις νοτες των ανοιχτων χορδων της κιθαρας, τους τονους και τα ημιτονια μπορουμε να βρουμε ποια νοτα αντιστοιχει σε οποιοδηποτε ταστο. Ακομα σημαντικο ειναι να ξερει καποιος οτι η νοτα που βρισκεται στο 5ο ταστο μιας χορδης ταυτιζεται με την νοτα της αμεσως επομενης ανοιχτης χορδης. Εξαιρεση αποτελει η τριτη χορδη (Σολ) στην οποια το 4ο ταστο ταυτιζεται με την επομενη ανοιχτη χορδη. Αυτο μπορει να χρησιμοποιηθει και για το κουρδισμα της κιθαρας.
Πρακτικα ταυτιζονται οι νοτες που υπαρχουν:
στο 5ο ταστο της 6ης χορδης με την ανοιχτη 5η χορδη
στο 5ο ταστο της 5ης χορδης με την ανοιχτη 4η χορδη
στο 5ο ταστο της 4ης χορδης με την ανοιχτη 3η χορδη
στο 4ο ταστο της 3ης χορδης με την ανοιχτη 2η χορδη
στο 5ο ταστο της 2ης χορδης με την ανοιχτη 1η χορδη

Αυτα. Ισως γραψω και αλλα αρθρα για την κιθαρα ή τη μουσικη γενικα αμα εχω ορεξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: